Idea against Materia: On the consumption of post-Soviet art | Идея против материи: потребляя постсоветское искусство

Alla Efimova | Алла Ефимова

Alla Efimova, Алла Ефимова

In their footsteps, Alexander Kosolapov made references to Pop Art in even more direct ways. His painting Caviar is explicitly based on Andy Warhol’s Tomato Soup Cans. Here is an alternative view the Cold War: consumer food products rather than abstract ideological figures constitute the symbols of state power. Similarly, Kosolapov’s Coca-Cola painting represents a meditation on the status of brand names in relationship to Soviet political symbolism. By associating somber political symbols with consumer products, and particularly with food, Kosolapov effectively neutralizes them. Ideological discourse becomes edible; what can be enjoyed, as food is no longer imposing or threatening.

 

Следуя их примеру, Александр Косолапов еще более открыто ссылается на поп-арт. В основе его картины «Икра» явно лежат «Банки томатного супа» Энди Уорхола. Эта работа представляет собой альтернативное изображение холодной войны: символами государственной власти являются продовольственные товары, а не абстрактные идейные фигуры. Аналогичным образом Кока-кола Косолапова представляет собой размышление о положении фирменных марок в отношении советского политического символизма. Ассоциируя мрачные политические символы с потребительскими товарами, и едой в особенности, Косолапов их эффективно нейтрализует. Идеологический дискурс становится съедобным; а ведь этим можно наслаждаться, если еда больше не величественная и не пугающая.