Sots Art, catalog The New Museum of Contemporary Art, New York. 1986 | Sots Art, каталог Новейшего Музея современного искусства, Нью-Йорк, 1986
Margarita Tupitsyn | Маргарита Тупицина
For Kosolapov the role of the superimposed element (of Socialist origin) is to disrupt the context in which it is inserted (a context made up of borrowed cultural stereotypes). This is an example of the Brechtian paradigm of montage, one which is designed reveal “a knowable, but shifting, multifaceted and contradictory outer reality, estranging his audiences from habituated mental assumption so that they may be able to truly master the social world”.
Kosolapov goes even further in spoofing Socialist Realism and Western pop culture in his poster “Symbols of the Century” (1982). In it the artist presents a montage of Lenin’s profile and the Coca-Cola logo. Coke’s reassuring slogan “It’s real thing” is then attributed to Lenin and the two become interchangeable as mass-cultural products. By creating this radical juxtaposition, the artist implies that although the two systems identified by these symbols are at odds, their principal goal- to convince the population of the authenticity and singleness of their goods-squarely coincides.
В своем постере «Символы века» (1982) Косолапов еще больше подтрунивает над социалистическим реализмом и западной поп-культурой. Эта работа представляет собой коллаж профиля Ленина и логотипа Кока-колы. Ободряющий девиз Кока-колы «Это реально» относится также и к Ленину, и эти двое становятся взаимозаменяемыми, как продукты массовой культуры. Создавая этот радикальный коллаж, художник подразумевает, что несмотря на конфликтные отношения между двумя системами, отличительными признаками которых являются эти символы, их основная цель – убедить население в подлинности и искренности их товаров – несомненно совпадает.